Inschrijven

Schrijf je in voor deze module.

Data

2025

Module 1: zaterdag 8  en 22 maart & 12 april 2025                                         

Module 2: zaterdag 11 oktober, 1 en 22 november 2025     

Locatie

Daltonschool Oegstgeest

Voor wie?

Deze module is bedoeld voor kindercoaches, leerkrachten, orthopedagogen en remedial teachers die beschikken over een basisopleiding AAI en geïnteresseerd zijn in het ondersteunen van kinderen in het basisonderwijs. Vanaf 2025 geldt dat leerkrachten die (nog) geen basis AAI-opleiding hebben kunnen starten op het moment dat ze zich wel hebben ingeschreven voor de AAI-opleiding.

Kosten

De kosten voor deze driedaagse basistraining bedragen in 2025 € 895,- . Dit bedrag is inclusief lunch, koffie/thee, versnaperingen en een gratis lidmaatschap van de ALMH Academie. Daarnaast ook inclusief  de kosten van het ALMH materialenpakket, dit pakket bevat een uitgebreide cursusmap en voor elke module een zeer uitgebreide werkmap met gelamineerde A4 formulieren met de oefenstof en materialen die bij de oefeningen horen. We bieden ook een overzicht van de materialenlijst, die tijdens de oefeningen wordt gebruikt en eventueel zelf kunnen worden aangeschaft.

Voorbeeld oefening

Anders Leren Met Honden

Anders Leren met Honden is een methode waarbij basisschoolkinderen vanaf groep 4 worden gecoacht met behulp van honden. Door de lesstof aan te pakken volgens hun eigen leerstijl – visueel of kinesthetisch in plaats van auditief – ontdekken ze dat ze wel degelijk kunnen leren. Deze aanpak leidt tot verbeterde schoolresultaten, vergroot het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat kinderen weer met plezier naar school gaan.
Deze methode is afgeleid van Anders Leren met Paarden, een beproefde methode die al enkele jaren wordt toegepast door paardencoaches in Nederland en België. In samenwerking met een werkgroep van coaches die samenwerken met hun hond en na een pilot met een aantal  R.E.A.D. teams zijn alle spelletjes en oefeningen aangepast voor de ANDERS LEREN MET HONDEN methode. Deze methode is eigenlijk een must voor iedereen die met een schoolhond in het basisonderwijs wil gaan werken. Je krijgt door deze module zoveel extra tools, waar je oneindig mee kan werken, zelfs op de dagen zonder hond.

Module inhoud

Driedaagse Basistraining

Dag 1: we starten met een grondige introductie in de theorie van visueel-ruimtelijk leren, ook wel bekend als beelddenken. Je leert over de toegevoegde waarde van honden in dit proces en krijgt een duidelijk overzicht van de methode en intakeprocedure. In de praktijk ga je aan de slag met de module spelling. Daarnaast ontvang je het materialenpakket en krijg je uitleg over de eindtoets en de proefsessie die je met een cliënt of leerling zult uitvoeren. Deze proefsessie is tevens je eindopdracht en bestaat uit het uitvoeren en filmen van deze proefsessie  en het schrijven van een reflectieverslag. Je ontvangt hierop schriftelijk feedback van de docenten.

Dag 2: de tweede dag staat in het teken van leerstijlen en veilig werken met honden. We bespreken de vereisten voor het werken met honden en gaan vervolgens praktisch aan de slag met modules over werkwoordspelling, tafels en analoog klokkijken.

Dag 3: op de laatste dag richten we ons op de theorie van mindset en bespreken we de resultaten van de proefsessies. Praktisch gezien ga je aan de slag met digitaal klokkijken en het optellen en aftrekken tot 10, 20 en 100. De dag wordt afgesloten met een eindtoets, een evaluatie en de eventuele uitreiking van het certificaat indien de eindopdracht al positief is afgerond.

ANDERS LEREN MET HONDEN in de praktijk

ANDERS LEREN MET HONDEN is een combinatie van cognitieve coaching (het opnemen van de lesstof) en sociaal-emotionele coaching. Er wordt veel aandacht aan leerstijlen. Elke sessie start met een korte, visuele topdown uitleg. Soms aan tafel en soms direct in beweging. Net wat de concentratie toelaat. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen. In de trainingsruimte wordt de topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft. Na het klaarmaken van de hond volgt eventueel een korte warming-up om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken. Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, in samenspel met de hond.                            

Bewegend leren zorgt ervoor dat:

  • beide hersenhelften optimaal met elkaar communiceren zodat de lesstof beter beklijft
  • je meer verbindingen tussen je hersencellen aanlegt, zodat de informatie sneller kan worden doorgegeven
  • je minder stresshormonen (adrenaline) en meer gelukshormonen (oxytocine en serotonine) aanmaakt, waardoor je algemene gevoel van welbevinden vergroot wordt (leervoorwaarde)
  • je leert met je hele lijf in plaats van alleen met je hoofd

 

Buiten leren

  • voelt als spelenderwijs leren
  • geeft je brein extra zuurstof zodat het beter gaat werken
  • zorgt voor een prikkelarme omgeving ten opzichte van een vol klaslokaal

 

Makkelijker en sneller leren

  • je verschillende leerstijlen en zintuigen combineert tijdens de oefeningen met de hond
  • je leerproces bijzonder is en daardoor veel impact heeft, je zult de leerervaring lanager onthouden dan in een regulier traject
  • er positieve emoties aan het leren zijn verbonden
  • je op veel leuke manieren met de hond lesstof kan herhalen 

 

Vaak gestelde vragen

Heeft u een andere vraag, aarzel dan niet en neem gerust contact met ons op via het contactformulier.

Ja deze cursus mag je je hond meenemen, dit gaat  in overleg met de andere cursisten, zodat er niet teveel honden per praktijkdag aanwezig zijn. Met als kanttekening dat als de cursus in Wierden wordt gegeven, je niet werkt met je eigen hond maar met de honden van de docenten.

Op dit moment wordt deze cursus op de zaterdagen gegeven.

Het bestaat uit drie praktijkdagen met een tussenruimte van meestal twee tot 4 weken . (Tussen dag 2 en 3 meer tijd i.v.m. eindopdracht)

De cursus wordt in principe 3 x per jaar gegeven. 

Wij hechten veel waarde aan het hebben van een AAI basisopleiding. De instap eis voor deze cursus is een afgeronde AAI opleiding of onze cursus Schoolhond.

Ja, deze cursus levert je 18 punten op, maar alleen als je ook een basis AAI opleiding hebt gevolgd, want alleen dan kan je ingeschreven worden in het AAI Kwaliteitsregister.

Als je alle drie de praktijkdagen aanwezig bent geweest en de huiswerkopdracht inclusief video en reflectie verslag hebt ingeleverd en met een voldoende hebt afgerond. Tevens ben je dan automatisch lid van de ALMH Academie, waardoor je toegang tot de besloten Facebookpagina hebt, inlogcode voor werkdocumenten, mogelijk om 4 x per jaar  gratis deel te nemen aan online intervisie. Zie voor meer info http://www.anderslerenmethonden.nl/academie.html

Bekijk ook onze andere cursussen