Inschrijven

Schrijf je in voor deze module.

Data

2025

Module 1: zaterdag 8  en 22 maart & 12 april 2025                                         

Module: verplichte online avond ( datum komt snel)

2026  

Module intro ALMH (zie agenda)

 

Locatie

Daltonschool Oegstgeest

Voor wie?

Deze module is bedoeld voor kindercoaches, leerkrachten, orthopedagogen en remedial teachers die beschikken over een basisopleiding AAI en geïnteresseerd zijn in het ondersteunen van kinderen in het basisonderwijs. Vanaf 2025 geldt dat leerkrachten die (nog) geen basis AAI-opleiding hebben kunnen starten op het moment dat ze zich wel hebben ingeschreven voor de AAI-opleiding.

Kosten

De kosten voor de verplichte online avond  zijn € 75,00, dit is inclusief de eenmalige inschrijvingskosten. Voor de verschillende modules zijn de kosten per module € 275,-. Dit bedrag is inclusief lunch, koffie/thee, versnaperingen en een gratis lidmaatschap van de ALMH Academie. Daarnaast krijgt de cursist een digitale cursusmap , die per module daarna wordt aangevuld. De werkmaterialen krijgt de cursist ook digitaal aangeboden en kan jezelf eventueel lamineren. De docenten hebben voorbeelden van de werkmaterialen bij zich tijdens de praktijkdagen. We bieden ook een overzicht van de materialenlijst, die tijdens de oefeningen wordt gebruikt en eventueel zelf kunnen worden aangeschaft.

Voorbeeld oefening

Anders Leren Met Honden

Anders Leren met Honden is een methode waarbij basisschoolkinderen vanaf groep 4 worden gecoacht met behulp van honden. Door de lesstof aan te pakken volgens hun eigen leerstijl – visueel of kinesthetisch in plaats van bijna alleen auditief – ontdekken ze dat ze wel degelijk kunnen leren. Deze aanpak leidt tot verbeterde schoolresultaten, vergroot het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat kinderen weer met plezier naar school gaan.
Deze methode is afgeleid van Anders Leren met Paarden, een beproefde methode die al enkele jaren wordt toegepast door paardencoaches in Nederland en België. In samenwerking met een werkgroep van coaches die samenwerken met hun hond en na een pilot met een aantal  R.E.A.D. teams zijn alle spelletjes en oefeningen aangepast voor de ANDERS LEREN MET HONDEN methode. Deze methode is eigenlijk een must voor iedereen die met een schoolhond in het basisonderwijs wil gaan werken. Je krijgt door deze module zoveel extra tools, waar je oneindig mee kan werken, zelfs op de dagen zonder hond.

Module introductie ALMH-methode online

De opleiding Anders Leren met Honden bestaat uit één verplichte online avond en meerdere keuzemodules. Iedere module is los te volgen, zodat je jouw leerpad kunt samenstellen op basis van je eigen interesses of het ontwikkelgebied van je leerling.

Verplichte online avond – Introductie Anders Leren met Honden en leerstijlen

Tijdens deze interactieve online bijeenkomst leer je:
– De achtergrond en opbouw van de ALMH-methode
– Hoe kinderen leren via beelden, beweging en beleving
– De basisprincipes van leerstijlen 
– De rol van de hond als co-coach in het leerproces

Na deze avond kun je je inschrijven voor één of meerdere van de onderstaande modules. Vergeet niet om goed aan te geven op het inschrijfformulier welke module(s) je wil volgen.

Keuzemodules

Na het volgen van de online avond kun je kiezen uit verschillende modules. Elke module richt zich op een specifiek leergebied of ontwikkelthema, waarbij het leren met de hond steeds centraal staat.

Module Spelling en Werkwoordspelling

Kinderen ervaren spellingregels letterlijk door ze te lopen, te zien en te voelen. Met behulp van kleurrijke materialen, klankenkaarten en  de inzet van de hond in een speciaal parcours worden taalregels zichtbaar en begrijpelijk.

Onderwerpen:

– Klankzuivere woorden, lange en korte klanken, de stomme e

– Werkwoordspelling: ’t ex-kofschip, sterke en zwakke werkwoorden

– Bewegend leren met spellingparcours en woordspelletjes

Resultaat: Beter inzicht in taalstructuren, verbeterde concentratie en meer plezier in taal.

Module Rekenen 1: Optellen, Aftrekken en Tafels

Rekenen wordt concreet en leuk. Door te lopen over getallenlijnen, materialen te verplaatsen en samen met de hond opdrachten uit te voeren, wordt rekenen een fysieke ervaring.

Onderwerpen:

– Optellen en aftrekken tot 10, 20 en 100

– Vriendjes van 10 en het splitsen van getallen

– Tafels automatiseren via ritme, beweging en spel

Resultaat: Beter begrip van getalstructuren en automatisering door ervaring in plaats van herhaling.

Module Rekenen 2: Klokkijken, Analoog en Digitaal

De hond helpt kinderen letterlijk door de tijd te lopen. Via parcoursen met klokken en tijdkaarten leren ze verbanden zien tussen de wijzers en digitale tijden.

Onderwerpen:

– Hele en halve uren, kwartieren en minuten

– Omrekentijden (bijvoorbeeld 13:00 wordt 1:00 uur)

– Dagindeling en tijdsbesef

Resultaat: Beter tijdsbegrip en meer inzicht in structuur en planning.

Module Mindset – Veerkracht en Weerbaarheid

Samen met de hond onderzoeken kinderen hun gedachten en gevoelens. Van ‘ik kan het niet’ naar ‘ik probeer het gewoon’ – de hond helpt om dit te ervaren en te versterken.

Onderwerpen:

– Rode (niet-helpende) en groene (helpende) gedachten

– De leerzone, chillzone en paniekzone

– Oefeningen met vertrouwen, kleine stapjes en succeservaringen

Resultaat: Ontwikkeling van een groeimindset, meer zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.

.

Module Rekenen 3: Breuken, procenten, maten en gewichten

Een nieuwe uitbreiding van ALMH  voor 2026 die rekenen met breuken, procenten, maten en gewichten  inzichtelijk maakt. Met materialen, beweging en de hond worden abstracte begrippen concreet en begrijpelijk.

ANDERS LEREN MET HONDEN in de praktijk

ANDERS LEREN MET HONDEN is een combinatie van cognitieve coaching (het opnemen van de lesstof) en sociaal-emotionele coaching. Er wordt veel aandacht aan leerstijlen. Elke sessie start met een korte, visuele topdown uitleg. Soms aan tafel en soms direct in beweging. Net wat de concentratie toelaat. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen. In de trainingsruimte wordt de topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft. Na het klaarmaken van de hond volgt eventueel een korte warming-up om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken. Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, in samenspel met de hond.                            

Bewegend leren zorgt ervoor dat:

  • beide hersenhelften optimaal met elkaar communiceren zodat de lesstof beter beklijft
  • je meer verbindingen tussen je hersencellen aanlegt, zodat de informatie sneller kan worden doorgegeven
  • je minder stresshormonen (adrenaline) en meer gelukshormonen (oxytocine en serotonine) aanmaakt, waardoor je algemene gevoel van welbevinden vergroot wordt (leervoorwaarde)
  • je leert met je hele lijf in plaats van alleen met je hoofd

 

Buiten leren

  • voelt als spelenderwijs leren
  • geeft je brein extra zuurstof zodat het beter gaat werken
  • zorgt voor een prikkelarme omgeving ten opzichte van een vol klaslokaal

 

Makkelijker en sneller leren

  • je verschillende leerstijlen en zintuigen combineert tijdens de oefeningen met de hond
  • je leerproces bijzonder is en daardoor veel impact heeft, je zult de leerervaring lanager onthouden dan in een regulier traject
  • er positieve emoties aan het leren zijn verbonden
  • je op veel leuke manieren met de hond lesstof kan herhalen 

 

Vaak gestelde vragen

Heeft u een andere vraag, aarzel dan niet en neem gerust contact met ons op via het contactformulier.

Nee doordat de modules niet allemaal apart worden gegeven, hebben we besloten de module zonder eigen hond te volgen

Op dit moment wordt deze cursus op de zaterdagen gegeven.

De online avond duurt 2 uur. De verschillende modules duren per module 1 praktijkdag, die begint om 9.30 en eindigt om 16.30 uur.

De cursus wordt in principe 3 x per jaar gegeven. 

Wij hechten veel waarde aan het hebben van een AAI basisopleiding. De instap eis voor deze cursus is een afgeronde AAI opleiding.

Ja, deze cursus levert je 18 punten op bij deelname van minimaal de module Taal, Rekenen 1 en Tijdsbegrip.

Per module kan je een certificaat behalen als je de huiswerkopdracht inclusief video en reflectie verslag hebt ingeleverd en met een voldoende hebt afgerond. Tevens ben je dan automatisch lid van de ALMH Academie, waardoor je toegang tot de besloten Facebookpagina hebt, inlogcode voor werkdocumenten, mogelijk om 4 x per jaar  gratis deel te nemen aan online intervisie. Zie voor meer info http://www.anderslerenmethonden.nl/academie.html

Bekijk ook onze andere cursussen