Ik werk sinds 2016 in de AAS-sector en heb diverse opleidingen gevolgd gericht op hondengedrag en coaching met het inzetten van honden. Samen met mijn collega Soef heb ik meerdere mooie projecten gedraaid in onder andere de vrouwenopvang, verzorgingshuizen, begeleiding bij angst voor honden, weerbaarheid, vergroten van leesplezier en rouwtrajecten.
In 2019 heb ik met collega’s stichting AAI-maatje opgericht. We hebben ons toen vooral gericht op de verantwoorde inzet van voorleeshonden en het opleiden van teams zodat we nog meer kinderen de magie van het voorlezen aan een hond konden laten ervaren.
In 2023 heb ik de bestuurszaken overgedragen aan het nieuwe bestuur. De stichting werd groter en richt zich nu ook op de verantwoorde inzet van een hond in de schoolse setting.
Ik blijf op de achtergrond betrokken bij de R.E.A.D-cursus en de basiscursus AAI van de stichting en ben daar onwijs trots op.
Ik ben grootgebracht tussen de honden, waarbij het ermee fokken en helpen grootbrengen me altijd bijgebleven is.
Ik ben getrouwd en heb 2 volwassen kinderen. Op dit moment heb ik 2 honden: Muk en Moes.
Muk en ik zijn werkzaam op een basisschool in Oegstgeest en Moes wordt hiervoor opgeleid.
Het is heel bijzonder als kinderen wel meteen contact kunnen maken met de hond, wanneer je dat als leerkracht niet goed lukt. Het probleem is daarmee niet opgelost, maar van daaruit kun je weer stappen maken. Een hond bereikt vaak meer dan 1000 woorden.
Het begeleiden van je hond, het team en de kinderen moet verantwoord gebeuren en opleidingen en cursussen zijn hierbij een must. Ik kan jullie helpen met veel info, vragen en praktische tips bij de module Schoolhond.
Mijn hele leven ben ik al omringd geweest door honden en ik kan me geen leven zonder hen voorstellen. Ik ben getrouwd en moeder van vijf volwassen kinderen. We wonen heerlijk vlakbij het strand en onze vier honden genieten hier bijna elke dag van.
In 2015 bezocht ik met mijn pup Lola een bejaardentehuis, waar de moeder van een goede vriendin toen verbleef. De manier waarop mijn hond contact maakte met de bewoners was zo bijzonder dat het een ware eye-opener voor mij werd. Via Google ontdekte ik dat therapiehonden in de VS veelvuldig worden ingezet, wat me leidde naar mijn eerste cursus bij Happy Tails. Hier werd Lola goedgekeurd als therapiehond. Daarna volgde ik diverse andere cursussen, zoals bij Dogswork, Coachen met Honden, de kindercoachopleiding van Coachen met Honden, en Pets4care. Tussen 2016 en 2020 bezocht ik wekelijks met mijn honden bejaardentehuizen en verschillende dagbestedingen voor mensen met een verstandelijke en/of geestelijke beperking. In 2021 besloot ik de R.E.A.D.-cursus te volgen, en sindsdien ligt mijn hart bij deze methode, die de prachtige combinatie van werken met je hond en kinderen biedt. Vanaf 2021 was ik niet alleen werkzaam als READ team, maar ben ik ook gaan werken voor Stichting AAI-maatje.
In 2023 heb ik Stichting AAI-maatje van Nicky overgenomen en ik ben erg blij dat we door de cursussen van deze stichting nog meer kinderen een geweldig AAI-maatje kunnen bieden, die op een verantwoorde wijze wordt ingezet . Momenteel werk ik nog steeds als R.E.A.D.-team op scholen in de buurt van Noordwijk. Als docent van Stichting AAI-maatje kan je mij tegenkomen bij de cursus AAI, R.E.A.D. en ALMH.
Mijn naam is Nancy Bakker-Wulms. Sinds 2017 run ik mijn eigen praktijk, Coachend in Aalsmeer, waar ik mijn therapiehonden Fergie en Ubbas inzet. Ik heb mijn opleiding gevolgd bij Pets4care. Naast mijn praktijk werk ik al ruim 20 jaar als interim communicatieadviseur bij verschillende overheidsorganisaties.
Mijn passie voor honden ontstond al op jonge leeftijd. Als enig kind beschouwde ik mijn hondje vroeger als mijn maatje. Ik kon alles met haar delen en zij luisterde altijd vol aandacht.
Dit is wat ik alle kinderen gun:iemand die hen erkent zoals ze zijn. Dit is dan ook meteen de meerwaarde van honden, die ik zo bijzonder vind.
Ik leid graag nieuwe teams op, zodat zij hun hond op een efficiënte en verantwoorde manier, kunnen inzetten in met name in het onderwijs. Als docent bij Stichting AAI-maatje geef ik de basisopleiding AAI en assisteer ik bij één van de andere cursussen.
Mijn naam is Carola. Ik ben getrouwd en samen met mijn partner hebben we drie kinderen. Als moeder en als mens voel ik een diepe passie voor het begeleiden van jongeren op hun weg naar volwassenheid. Ook kinderen die vastlopen in het reguliere onderwijs hebben een speciaal plekje in mijn hart. Voor mij draait alles om vertrouwen, verbondenheid en het creëren van ruimte waarin ieder kind op zijn of haar eigen manier en in eigen tempo mag groeien en ontwikkelen.
Na negentien jaar in de gehandicaptenzorg te hebben gewerkt, waarvan de laatste zeven jaar binnen kind & jeugd, voelde ik dat het tijd was voor een nieuwe stap. Sinds 2024 werk ik bij een psychologiepraktijk, waar ik kinderen begeleid en ondersteun: thuis, op school en binnen de praktijk.
In 2023 kwam ik in aanraking met een coach die werkte met coachhonden. Dat moment voelde als een keerpunt. Het opende nieuwe deuren en zette mij op een pad dat verrassend vertrouwd aanvoelde. In 2024 ben ik, samen met mijn trouwe viervoeter Snuffie, gestart met de basisopleiding Animal Assisted Interventions (AAI). We hebben samen gelachen, geleerd en bovenal genoten. Het werd me al snel duidelijk: dit is het pad dat ik wil volgen.
Begin 2025 ben ik gestart met de opleiding tot jongerencoach, met het verlangen om in de toekomst kinderen en jongeren te kunnen ondersteunen, samen met een hond als co-coach aan mijn zijde. In april 2025 werd ons gezin nóg een beetje completer: onze lieve Zola kwam erbij.
Samen met Snuffie en Zola hoop ik een verschil te maken voor kinderen en jongeren die even een zetje in de goede richting nodig hebben. Want soms is een luisterend oor, een warm hondenlijf, iemand zonder oordeel en iemand die écht met je meeloopt, precies wat je nodig hebt.
Ik ben Marlieke Leeuwenburgh en ben werkzaam als directeur op basisschool de Tweemaster in Leiden. Mijn liefde voor dieren is altijd prominent in mijn leven aanwezig. In mijn jeugd heb ik, naast veel klein spul, ook een hond gehad, waar ik fijne herinneringen aan heb. In mijn gezin met mijn drie kinderen hadden we ook een hond, Bailey.
Inmiddels ben ik oma van 5 kleinkinderen en heeft Skip, een zwarte labradoodle, zijn entree gemaakt. Hij is ons enige, nog thuiswonende kind.
Twee jaar geleden heb ik, naast een kindercoaching met hond, bij Stichting AAI-maatje de cursus Schoolhond gevolgd en samen met Skip de R.E.A.D opleiding gedaan. Skip kan hierdoor ingezet worden bij een leerling die lezen lastig vindt. De leerling leest voor aan Skip en ik zit erbij om Skip erbij te betrekken. Allerlei interventies zorgen ervoor dat de leerling zich op zijn/haar gemak voelt en meer plezier krijgt in het hardop lezen.
Heel veel hebben we samen geleerd bij de stichting AAI-maatje. Hij gaat 3 dagen per week met mij mee. Als directeur van een basisschool is dat in mijn situatie prima te combineren. Mijn hoop en doel was om hem in te kunnen zetten als schoolhond. Dat is gelukt. De meerwaarde van een schoolhond op een school is veel groter dan ik had durven dromen.
Er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Heel graag vertel ik over mijn ervaring en hoop daarmee collega’s uit het onderwijs te enthousiasmeren en te helpen om de goede keuze te maken. Voor de hond in de eerste plaats, maar ook natuurlijk voor de kinderen en het team.
Een basiscursus AAI ( Animal Assisted Interventions) bij AAI-maatje heeft het pakket zo compleet gemaakt, dat we ons officieel nu officieel hebben aangemeld bij het AKR. Het AKR is het AAI-kwaliteitsregister, waarbij mensen zich kunnen registreren als ze dieren inzetten in hun werk. Meer informatie over het AKR kan je vinden op www.aairegister.nl